lørdag 7. november 2009

Planlegging

pepperkake 002

av interiør …….og eksteriør i vår kommende hytte er jo litt spennende……

Siden vi har avslutta prosjektet for vinteren, er det god tid til å lete etter gode og inspirerende ideer rundt om….

PA050098

Halve hytta er her, og slik har den stått i 10 år……..og ventet på bedre tider…

nå får den snart flytte til fjells……

Her blir det kjøkken og stue, ikke så stort men stort nok i massevis………tilbygg kommer der døra er

med resten av det som må til for at hytta skal bli beboelig……

PA050096

Etterhvert som hytta tas ned skal stokkene pusses (innvendig) liggende på bakken, så slipper vi å stå med pussemaskin på veggene når hytta er satt opp igjen…sparer armer, rygg og nakke litt på det…..

Amerikanerne er trendsettere av rang og dette:

http://mountainlodgetrysil.no/

preger noe av stashyttene rundt om i det ganske land for tiden

hvor huleboertilværelsen er det som gjelder virker det som……..mørke vegger og mørkt interiør ellers…..hmmmmm….mørkt og lunt eller mørkt og dystert……

men lekkert er det

Etterhvert som alltid, med trender og stiler…. ei stund med tilvenning så hiver jeg meg på …..og det som jeg syntes var sært og utenkelig før blir SÅÅÅÅÅ lekkert…….noen som kjenner seg igjen…..

rart….neida

PA050095

Her er vi i stua og ser inn til kjøkkenet (bak veggen)…..båten til venstre ligger lagret her og blir IKKE med til fjells….over kjøkkendelen blir det takbjelker med en liten hems over…..

Veggene og dragerne i taket blir nok beiset i en eller annen dus farge, så males/beises taket ”hvitt”…..

PA050094

Dragerne i taket forlenges slik at vi får overbygd veranda i røstet, så fortsetter verandaen rundt til høyre på framsida av hytta…..her kan vi nyte laaaaang solgang fra tidlig morgen til langt ut på ettermiddagen/kvelden hele året …..

nesten……:

November her nord er et skue i vakkert lys og skiftende vær……

sola som daler lenger og lenger ned bak fjellene for til slutt å forlate oss her til mørketid, nordlyshimmel og vinteraktiviteter……

PC250048

Mørketidslyset er fasinerende…..

9 kommentarer:

Som dagene går sa...

Så spennende med hytteprosjekt, men også masse arbeid. Du, det mørketidsbildet ditt er aldeles nyyydelig!

LiSa sa...

For et spennanes prosjekt!! gleder meg til å se det ferdige resultatet:) det blir garantert bra!
Ønske deg og dine ei fantastisk fin helg:)
klem!!

Laila sa...

Takk for hilsen hos meg, og for idee til skapet. Det er bare det at døren er av to lag tre og glasset sitter i mellom, litt vanskeligå få til. Har nå sett i gjennom alle innleggene dine for å finne noen kjente steder, jeg har bodd på Bardufoss, i Andslia. Jeg ble konfirmert i Heggelia kapell i 1965. Leeenge siden. Min far var i flyvåpenet så vi hadde to år der.
Mørketidsbildet ditt fortjener en pris, nydelig.
Klem Laila

BeBe`s blogg sa...

Spennende å få ta del i hytteplanene, gleder meg til fortsettelsen! Det siste bildet var flott, skikkelig trolsk stemning.

Turid sa...

Hytte bygging er spennende- arbeidsledig blir en ikke , det er iallefall sikkert!
Blir moro å følge med på prosjektet.
Å du æ dro kjensel på ei veske æ e så gla i , da æ så det flotte mørketids bildet ditt....
Kos deg i november lyset- det gjør æ!

hvorfor ikke... sa...

hytteprosjektplanleggingsperioden er en spennende tid! Ble det dagens lengste ord eller? hihi!
Takk for hyggelig hilsen og kloke ord:) Flott kveld i heimen.

(og husk det lange ordet til scrablekvelder på hytta,)

AnKa sa...

Tuddelituu, måtte jo høre på storedaddan min og blogge litt;)
Glede meg tell dokk får hytta færdig, og vi kan trimme tur opp tell dokker;)

Ruth sa...

spennande tider i møte, håper de snart kan setja dykk godt neg i hyttestolen og kosa dykk ved peisvarmen....
De kan jo trena på eit pepperkake hus medan de ventar....
Det siste biletet var bare vakkert.
God helg.

Randi's Tanker sa...

Å, så nydelig det siste bildet var!!!
Stemning :-)

Takk for besøk forresten! Er enig med deg om forbruket i den vestlige verden er skremmende. De siste årene har jeg kuttet ned på forbruket til det minimale.

Julehandel er det heller lite av. Jeg reiser til sydlige strøk hver jul og ja; jeg betaler klimakvote hver gang!

Med andre ord; en stressfri og herlig adventstid her hos meg.

Kos deg videre i adventstiden og ikke minst i julen!