torsdag 23. juli 2009

Utrolige muligheter

 

svartisen 013

har landet vårt å by på. Iherdig studie av YR og STORM for høvelig godvær  var dagen der , og vi heiv oss i bilen og dura avgårde.  “Hvor er veglysene i Nordland?”……”Jo i taket på tunellene!”……uendelig med tuneller, også på Kystriksvegen som vi kjørte et stykke nedover…..

svartisen 015

Etter 9 timer i bilen kom vi fram kl.02 på natta, teltet ble satt opp et stykke uti vegkanten,  på myk og deilig lyng og mosebunn, rene kontinentalsenga å ligge på…..multekarten stor rød og stor rundt om, sauene breka oppi skogen,  fuglene kvitra og sola skein…….. hahaha, idyllisk sant?  Oppe i høyre hjørne er skogstrollet som jeg hadde med meg på turen……..

svartisen 019

Engenbreen i Svartisen var målet for turen, og over fjorden måtte vi i båt, en stk. dansk turist snek seg med på bildet……

Sjekk det været og den speilblanke fjorden….

 

svartisen 041

Brefølget vårt på tur opp på breen, godt tjora til hverandre…..

 

svartisen 042

Dyktige brefører Anneke, nederlender bosatt i nord, ei livlig og pratsom ung dame som storkosa seg i jobben sin

 

svartisen 049

Høgt, høgt oppe i isen og fjellet, er brevatnet langt der nede….her er det pause mens brefører skrur bolt i isen for å sikre oss på tur nedover igjen. Legg merke til den lille sorte  prikken på isen ved de to neste i tauet, de skulle hive fotoapparatet fra den ene til den andre…….det stoppa heldigvis i ei lita grop i isen……..

Her er jeg i full brevandrer-mundur…

 

svartisen 038

mengder med is under ei strålende sommersol………

For mange år siden da ungene var små kjørte vi Kystriksvegen sørover i et like flott vær som på bildet over, vi pausa ved Svartisen og da bestemte jeg meg for at en dag når ungene ble voksne skulle jeg tilbake å vandre på isen…..

nå  klarer ungene seg selv og drømmen er realisert……Om jeg kosa meg, ja gjett…….

Og  jeg har dratt forbi noe annet som jeg skal tilbake til…. planen er klar……så en dag……

Koser meg med sommer i nord!

5 kommentarer:

Som dagene går sa...

Så flott tur det måtte være. Denne breen så ganske snill ut, kanskje til og med jeg kunne gått der - iallfall før. Været hos oss har vært fint et par dager nå, sommervarmt.
Takk for koselig kommentar. Nyt ferien!

Mita`s hjørne sa...

Heisann...
Å du, så flott der er der oppe ved svartisen... helt fantastisk, kjørte kystriksvegen for mange år siden opp til Bodø, en helt utrolig flott natur... hvert år har vi planlagt at i ÅR skal vi kjøre oppover - men etter som ungen har bosatt seg sørafor, går turene sørover... ja,ja MEN en dag...

Ha en super dag...

Anne-Grethe sa...

Ser ut som turen sto til forventningene. Godt å holde på drømmene så de en vakker dag kan realiseres. Ønsker deg en flott og varm ferietid videre...

LiSa sa...

Å det så ut som en kjæmpe fin tur! fantastisk natur!

No e det bare å nyte sommerdagan i nord:) her e det enda to uker igjen av ferien:) men det går jo så utrolig fort...
ønske deg ei fin uke!
sommerklem:)

Turid sa...

Herlighet såååå flott-brevandrer æ også.
Vi har tre breer her i kommunen ,har vært på to av de-for mæ også drømmer som ble til virkelighet i voksen alder.
Skal være med en skoleklasse til høsten, gjett om æ ser frem til det
Vi ferierer fortsatt i K.nes,planlegger hjemturen om Ikea i
Haparanda.....
fORTSATT GOD SOMMER TE DÆ OG DINE.